Унікальний стиль на історичні символи: військовослужбовець створив графічний дизайн для ЗСУ
Тарас Іщик – пресофіцер, завдяки якому українська армія вже має комунікаційну стратегію та брендбук.
Про це пише Українська Правда.
Тарас народився в сім'ї військового, хоча ніколи не думав піти стопами батька. Він цікавився історією та захоплювався дизайном.
Однак через повномасштабне вторгнення, як і мільйони інших чоловіків в Україні, вирішив долучитись до ЗСУ.
24 лютого хлопець став діловодом групи логістики в батальйоні. Він займався обліком майна, різноманітними книгами та звітами. Через тиждень Тарас змінив посаду та місце служби, хотів їхати на бойові. Але командир бригади запропонував йому продовжити роботу на посаді пресофіцера 103 бригади.
«Це був золотий час для комунікацій, коли я міг отримати прайм-тайм в CNN або в ВВС та розказати на весь світ, як готуються наші бійці. На той час журналісти не хотіли їхати на Схід в епіцентр бойових дій, але вони потребували матеріалу. Мені здається, для будь-якого фахівця комунікаційника кращого часу не існувало ніколи в житті», – зазначив Тарас.
У квітні 2022 року поступило бойове розпорядження: виїхати в район виконання завдань на Донбас.
«Це теж неоціненний досвід: я фіксував для історії думки моїх побратимів, що опинились на нулі вздовж річки Сіверський Донець. Багато тих, кого я знімав вже на щиті, на жаль. Але я себе тішу думкою, що зберіг їхні міркування для історії», – розповів пресофіцер.
У лютому 2022 році сталася ще одна подія для Тараса – знайомство з радницею головнокомандувача Збройних сил з комунікації Людмилою Долгоновською. Тарас називає ту зустріч доленосною.
«У мене було розуміння, що у головнокомандувача Збройних сил має бути свій графічний стиль, який має відрізнятися від інших, бо це офіційна комунікація. Вона має бути оформлена в певний упорядкований спосіб. Але цим питанням не займався ніхто і я запропонував свою кандидатуру», – поділився Тарас.
У липні 2022 року почали збирати всіх фахівців, які мали безпосередньо працювати з ним – це режисери, оператори, монтажники, дизайнери.
Але для злагодженої роботи не вистачало розуміння, який образ військовослужбовця в суспільстві хочемо побудувати, яка структура та мета каналів комунікації тощо. Так в ході обговорень народилась думка про створення комунікаційної стратегії – один з базових документів у кожній приватній компанії.
«Проблема полягала в тому, що всі канали комунікації в Збройних силах не буди впорядкованими та чітко структурованими. По суті вони не відрізнялися від масиву контенту у соціальних мережах. Моєю амбітною метою було розробити графічний стиль для Збройних сил», – розповів Тарас.
Він об'єднався з волонтерською групою «Нове військо», які вже мали досвід зміни однострою в ЗСУ. А ще звернувся до шрифтових дизайнерів, аби створити унікальний шрифт.
«Я звернувся до Дмитра Растворцева. Ми не були знайомі, я просто написав йому у фейсбуці таким повідомлення, що є шанс створити графічний стиль Збройних Сил. Звісно, те що я знайомий через кілька рук з Головнокомандувачем, ще нічого не вирішує. Але він погодився на цю авантюру і створив унікальний шрифт UAF Sans, який зараз є всюди в інформаційних матеріалах», – зазначив графічний дизайнер.
Унікальний шрифт коштує кілька десятків тисяч доларів. Але весь графічний стиль був створений фактично безкоштовно, бо це – для ЗСУ.
Другим став шрифт Volja від дизайнерки Марчели Можини. Він заснований на шрифті Ніла Хасевича, який використовували для матеріалів УПА. Зараз його використовують як церемоніальний шрифт на грамотах, прапорах, подяках тощо.
Завдяки зусиллям графічного дизайнера у лютому 2023 року затвердили комунікаційну стратегію разом з брендбуком, а у квітні 2024 – брендбук Збройних Сил (вже як окремий керівний документ).
Базою для графічного стилю завжди є логотипи. У Збройних силах загально і в кожного виду військ вони свої.
«Задача полягала в тому, щоб створити індивідуальні символи для кожного роду військ. У дизайні вкрай важливо, щоб символи не були ускладнені деталями та навіть при масштабуванні «читалися» однаково добре. Ми звернулися до системи нарукавних знаків Збройних Сил України. Основою є військовий тризуб – символ армії Української народної республіки. Це було правильним рішенням, тому що всі в армії «забрендовані» цим символом, а чим більше носіїв брендування, тим краще», – пояснив Тарас.
Він додає, що з символікою Збройних Сил є певні проблеми змістового і графічного характеру. Адже основою є малиновий козацький хрест. По-перше, козаки ніколи не були регулярною армією. А по-друге, не мали одного малинового кольору та сталої форми хреста у використанні.
Проблема полягає ще й в тому, що за своєю формою хрест Збройних Сил нагадує саме Георгіївський хрест, який нині вручають як нагороду в Російській Федерації. Тому треба від цієї аналогії відходити, зауважує Тарас.
«За основу для логотипів взяли нарукавні військові тризуби. На відміну від символіки часів козаччини, тризуб проводить нас до часів княжої доби часів правління Володимира Великого. Бо нам треба було побудувати історичну аналогію, що буде правильною за формою та змістом», – розповів хлопець.
Дизайнер зазначає що всі види і сили матимуть індивідуальні тризуби, але в єдиному стилі.
Наприклад, повітряні сили мають тризуб авіації Української народної республіки, а Сили спеціальних операцій використовують двозуб Святослава. Кольори для цих символів взяли з беретів, які використовують у ЗСУ.
«Взагалі символіка Збройних Сил потребує переосмислення і оновлення, роботу над чим ми продовжуємо далі зараз. Це наступний амбітний проєкт, який має завершити всю систему знаків та логотипів в армії. Айдентика і символіка – різні речі, але вони мають бути всі в одній системі», – зазначив Тарас Іщик.