Послуги у відділах ДРАЦС: перелік
Отримати послуги з державної реєстрації актів цивільного стану – це невід’ємна складова життя будь-якого громадянина.
Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов’язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб’єктом цивільних прав та обов’язків. Про це йдеться на сайті Міністерства юстиції України.
Державну реєстрацію актів цивільного стану проводять шляхом складення актових записів цивільного стану.
Актовий запис цивільного стану – це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Він є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
Державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюють:
- Відділи державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних
- Управлінь Міністерства юстиції (далі – ДРАЦС);
- Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад.
Державну реєстрацію актів цивільного стану громадян України, які проживають або тимчасово перебувають за кордоном, проводять дипломатичні представництва і консульські установи України.
Діяльність органів державної реєстрації актів цивільного стану ґрунтується на принципах додержання законності, захисту прав і законних інтересів громадян та держави, додержання таємниці державної реєстрації актів цивільного стану, належного документального оформлення проведеної державної реєстрації.
До компетенції відділів державної реєстрації актів цивільного стану належить проведення державної реєстрації:
- Народження фізичної особи та її походження. Під час реєстрації можна отримати послугу «єМалятко», що значно спрощує життя батькам дитини;
- Шлюбу. Можна замовити послугу «Шлюб за добу», суть якої полягає у можливості одружитися у скорочений термін, у тому числі за добу за принципом екстериторіальності. На період воєнного стану для військовослужбовців можлива дистанційна реєстрація шлюбу без нареченого/нареченої;
- Розірвання шлюбу;
- Зміни імені;
- Смерті.
Крім того, ДРАЦСи виконують рішення суду про розірвання шлюбу, позбавлення батьківських прав, поновлення таких прав, про усиновлення; вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; видають дублікати свідоцтв; витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян; легалізують та апостилізують документи; формують та ведуть Державний реєстр актів цивільного стану громадян.
Також ДРАЦСи забезпечують збереження актів цивільного стану, які є частиною архівного фонду. Уся система налічує понад 200 мільйонів книг державної реєстрації актів цивільного стану, які після спливу строку їх зберігання (75 років) передаються в Національний архівний фонд України. З цих документів можна вивчити історію роду, історію країни, місцевості тощо.
Отримати послуги з державної реєстрації актів цивільного стану можна такими способами:
- Звернутися безпосередньо до відділів державної реєстрації актів цивільного стану. Перелік ДРАЦС та їхні контактні дані розміщені на вебсайті Міністерства юстиції України за посиланням;
- Через центри надання адміністративних послуг. Контактні дані ЦНАПів за посиланням;
- Через портал «Дія».
У разі отримання послуги «єМалятко» заяву можна подати прямо у закладі охорони здоров’я, що надає медичну допомогу при пологах, за умови співробітництва полового та ДРАЦС.
Для уточнення інформації з питань державної реєстрації актів цивільного стану можна зкомунікувати з ДРАЦС за допомогою онлайн-чатів, або зателефонувавши на гарячі лінії.
Довідково: Юстиція без бар’єрів – ініціатива у межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні. Стратегія розроблена за ініціативи першої леді Олени Зеленської.